Jak se vyhnout demenci a co dělat pro mozek, aby zdravě fungoval do vysokého věku

fotografie autora Nikola Klementová publikováno 22.02.2024 07:15
Demence

Možná patříte mezi lidi, kteří si často pokládají otázku, jak se vyhnout demenci a dožít se vysokého věku? Co byste tedy měli dělat, abyste co nejvíce oddálili projevy tohoto onemocnění?

Své duševní zdraví bychom měli udržovat již od mladého věku. Předejdeme tak či oddálíme některé projevy týkající se ztráty kognitivních schopností. Díky některým návykům, které bychom si měli osvojit, pomůžeme nejen sami sobě, ale také svým blízkým, kteří se o lidi s touto diagnózou často starají. Péče o člověka s demencí není jednoduchá, naopak. Mnohdy vyžaduje mnoho úsilí, ale především času. Co tedy dělat pro své duševní zdraví?

Co způsobuje demenci

Spouštěčem demence mohou být různá onemocnění. Ve většině případů souvisí s nahromaděním bílkovin v mozku. Ty zde degradují a způsobují špatnou funkci nervových buněk. Mezi nejčastější příčiny demence patří Alzheimerova choroba, vaskulární demence, frontotemporální demence, Parkinsonova choroba, demence s Lewyho tělísky a další. Jaká opatření tedy přijmout a zahrnout do každodenního života?

Stravou ke zdraví

Všichni moc dobře chápeme problémy spjaté se špatným životním stylem a nekvalitní stravou. Nevhodná strava vede nejen k obezitě, ale také k onemocnění, jako je cukrovka druhého typu, vysoký cholesterol, mrtvice, demence a další. Je vhodné omezit či nejlépe úplně vyřadit alkohol, hotová jídla, průmyslově zpracované potraviny, brambůrky a další. Naopak do své stravy zařaďte potraviny obsahující antioxidanty (mrkev, borůvky, maliny, jahody a další), tučné ryby, a to alespoň dvakrát týdně, čerstvou zeleninu a klidně i čtyřikrát do týdne luštěniny. Nezapomínejte na pitný režim, který je velice důležitý. Pijte obyčejnou vodu a bylinkové čaje. Například čaj z ženšenu, pupečníku či z lípy nebo rozmarýnu.

Ovoce

Pohybem ke zdravé mysli

Pohyb je v životě člověka maximálně důležitý. Tělo pomaleji stárne, buňky se lépe regenerují a my se cítíme lépe. Stačí každý den chodit, nemusíte běhat. Pobývejte co nejvíce venku, choďte do lesa nebo jezděte na kole. Vyrážejte na rodinné výlety, pečujte o zahrádku a snažte se být stále v pohybu. Pokud je vám nad šedesát let, vaše klouby vám za každodenní aktivitu poděkují. Mimo jiné i dostatek vitamínu D hraje důležitou roli. Určitě také nezapomínejte neustále trénovat svůj mozek. Luštěte křížovky, učte se nové věci a čtěte knihy.

Usmívejte se a buďte šťastní

Položte si otázku, kolikrát týdně jste ve stresu a jste smutní? Negativní informace, stres a smutek neblaze působí na naše duševní zdraví. Popřemýšlejte nad tím, zda opravdu chcete sledovat večerní zprávy plné negací, tragických událostí a dále. Raději si najděte činnost, která vás bude činit spokojeným. Vezměte si knihu, pořiďte si domácího mazlíčka, a především – plánujte, abyste se měli na co těšit. 

Rodina

Stačí maličkosti. Procházka, návštěva rodiny, hra s vnoučaty, klidně i jarní úklid, který do domu vnese dobrou náladu. Možná máte v plánu na zahradě vybudovat novou skalku. Ať je to cokoli, plánujte a snažte se stále na něco těšit. Nezapomínejte na svou rodinu, buďte v kontaktu, povídejte si s blízkými, přáteli a smějte se. Také se snažte nemluvit o negativních situacích. 

Mohlo by Vás zajímat

Obytná dodávka
publikováno 18. 4. 2024 autor Jan Nováček

Přestavba dodávky 3. díl: Při řezání do karoserie musíte dodržet jednoduché pravidlo, aneb jak na instalaci oken

Trvalkový záhon
publikováno 20. 4. 2024 autor Nikola Klementová

Kvíz: Poznáte nádherně kvetoucí trvalky, které jsou téměř bezúdržbové? Otestujte své znalosti

Šalvěj
publikováno 16. 4. 2024 autor Nikola Klementová

Jak na pěstování šalvěje: Pro bohaté a zdravé olistění vyžaduje správnou péči již od základu

zavřít reklamu
×
Reklama